Bu modifiye başlığı,diğer konularda olduğu gibi sınırsız değildir.Sonuçta üzerinde çalışacağımız aracın teknik özellik ve kabiliyetleri çerçevesinde mutlak bir üst sınırı olacaktır...
Kimileri gösterişli otomobillere binmekten ve dikkat çekmekten keyif alırken,kimileri de mütevazi görünen,dikkat çekmeyen ama içinde haşin bir güç barındıran makinelerden hoşlanır..Tabii bu iki tarzın birleştiği örnekler de vardır ve genelde "extreme tune" olarak tanımlanır.
Performansa yönelik atılacak adımlar, gücü yaratan merkeze ve yaratılan gücü aktaracak yan sistemlere yapılır.
Otomobiller ile ilgili iseniz (ki zaten burada olmanız buna mutlak bir cevaptır) motorun güç

-İşin temelinde makinenin sağlıklı olması şartı yatar. Aracın ilk sahibi biz isek , zaten alındığından beri ne tarzda kullanıldığını bilmekteyizdir. Eğer aracı ikinci el almışsak önceki sahip veya sahiplerinin ne şekilde kullandıkları , aracın yorgunluğu açısından önemlidir. Her bileşeni normal niteliklerde kabul edersek araç sağlığı konusu için periyodik bakımlarının zamanında yapılmış olması bunun için temel-yeterli bir unsurdur. Daha sonra da kullandığımız

yakıtın kaliteli olması gelecektir. ( Vücut ne kadar sağlıklı ise ve tüketilen gıdalar da ne kadar verimli ise birey o kadar sağlamdır ve gelişmeye-spor yapmaya hazırdır)
-Evet,ana unsurlar tamam..Şimdi gelelim detaylara..Gücü yaratan
"patlama-yanma"dır..Patlama , yanma odasında sıkıştırılmış bir
şekilde bekleyen yakıt-hava karışımına buji tarafından çakılan bir
kıvılcım sonrasında gerçekleşir..Bu formülün içindeki yakıtımız
kaliteli olduğuna göre geriye 2 bileşen kalıyor..Hava ve kıvılcım..

-En basit şekilde patlama şiddetini arttırabilmek için , daha verimli
kıvılcım çakabilen daha kuvvetli bujileri tercih ederek başlayabiliriz.
Tabii bunun yanında bujiye gelen elektriğin de daha güçlü olması
gerekmez mi? İmdadımıza hemen "yüksek iletimli-geçirgenli
performans buji kabloları" gelir.. İyi bir buji kablosu ve daha verimli
bujilerle ilk aşamayı tamamladık..
-Peki ya hava ile nasıl oynayacağız?
Havanın kalitelisini nereden bulacağız? Bu nasıl olacak?
Kimya derslerini hatırlayın..Isınan hava genleşir (bunu unutmayın birazdan lazım olacak).. Bir adım geri dönüyoruz ve yanma odasının içine dalıyoruz.. Hava-yakıt karışımı , piston tarafından sıkıştırıldığında bir bomba gibi olur.. Oksijenin ne kadar yanıcı olduğunu hepimiz biliyoruz.. Hele ki yakıt zerrecikleri ile karışıp sıkıştığında.. Ana fikir şudur ; o yanma odasının içine nasıl daha fazla oksijen tıkabiliriz? Eğer o odanın içi daha fazla oksijenle doldurulabilirse , patlama daha büyük olacaktır.. Odanın hacmi de belli olduğuna göre cevap çok basit.. Isınan hava genleştiğine göre çok yer kaplayacak , soğumuş hava ise daha az yer kaplayacaktır.. Demek ki daha soğuk hava kullanırsak odaya daha fazla miktarda oksijen doldurabiliriz.. Bu düz mantığı eğer yeterince basit anlatabildiysem (anlatamadığımı düşünenler lütfen baştan bir kez daha okusun) şimdi havayı soğutma ve daha fazla havayı içeri doldurma tekniklerine kısaca değineceğim...
Açık Hava Filtreleri; (air filters&intake kits)
Standart araç filtrelerine nazaran daha geçirgen yapıdadırlar ve emme manifoldunun daha rahat

Nitrojen Oksit Sistemleri ; (N.O.S)
Nitrojen , dokunduğu her şeyi aşırı hızlı soğutan bir ani dondurucudur. Bu sistemde , yanma

Aşırı Besleme Sistemleri / Turbo ;
Yanma odasına itilecek havayı , daha büyük güçle ve daha fazla doldurmaya yarayan bir basınç ve

Aşırı Besleme Sistemleri / Supercharger ;
Mantığı turbo sistemleri ile aynı ama tekniği farklı sistemlerdir. Gücünü motor volanından bir

Blok İç Bileşenleri ;
Peki , deminden beri bahsi geçen şu "motor içi kapsamlı çalışma" nedir?
Bu çalışma , motor içinde artacak olan strese (basınç , çalışma hızı ve üretilecek artı güçler) dayanabilecek malzemeleri kullanmak demektir.

Şimdi kısaca bu bileşenlere değinelim ;
-Pistonlar ; yüksek basınç + büyük patlama = daha yüksek sıcaklık
formülünden yola çıkıyoruz. İşte bu yüksek basınca ve de normalden
fazla oluşan sıcaklığa dayanabilecek malzemeden üretilmiş pistonlar kullanılmalıdır. "Forged" diye adlandırdığımız daha dayanıklı pistonlarla bu işlemi gerçekleştirebiliriz.
-Segmanlar ; basitçe piston etrafındaki metal contalardır. Yanma odasının izole edilmesi işlevini yerine getirirler.


-Piston kolları ; yüksek basınç , yüksek hız ve dolayısı ile yüksek güce
maruz kaldıklarında deforme olmamaları için güçlendirilmiş materyalden
üretilen kollar kullanılmalıdır. Kol deforme olduğunda genelde kırılır ve kırılan kol ya bloğu delerek dışarı fırlar ya da piston-subap gibi üst bileşenleri parçalar. Halk deyimi ile "kol çıkarmak" şeklinde adlandırılır. Bu nedenle bu parçanın dayanımı çok önemlidir.
-Krank mili ; motor bloğu içindeki en ağır
parçadır ve üretilen gücün

Hareketli parçaları bu şekilde sıraladıktan sonra sırada bu parçaların devinimleri sırasında kendilerine veya başka bileşenlere zarar vermemeleri için gerekli ekipmanlara değineceğiz ;
-Yataklar ; krank milinin bloğa oturduğu temas noktaları , piston kollarının krank miline bağlandığı temas noktaları gibi çok önemli bölgelere konulan ve motor iç yağlama sistemi sayesinde aşınmaları engelleyip hareketleri kolaylaştıran ekipmanlardır.


-Gömlekler ; pistonların yukarı aşağı hareketleri esnasında saldırdıkları silindir iç yüzeylerini korumak ve aşırı strese karşı bloğun sağlığını muhafaza etmek üzere takılan , kelime manası ile birebir örtüşen iç kaplamalardır.


-Blok guard ; hareket halindeki silindir odalarının birbirlerine ve bloğun geneline karşı yarattıkları zararlı güçleri bertaraf etmeye yarayan basit ama bir o kadar da etkili bir parçadır.


-Kapak saplama seti ; ana ve üst kapağı birbirlerine sabitlemeye yarayan ekipmanlardır. Dayanıksız malzemeler , blok ve üst kapağın esnemesine ve kaçak yapmalarına sebebiyet verir. Basit parçalardır ama çok önemlidirler.



-Contalar ; tüm bileşenlerin birbirlerine tam olarak

oturmasını ve hiçbir şekilde kaçak yapmamasını
sağlayan conta takımıdır. Karter-blok arasında , blok-üst kapak , üst kapak-valf koruma kapağı , blok-manifoldlar , manifold-gaz kelebeği gibi hayati birleşim noktalarında kullanılacak özel contalar hem kusursuz bir yalıtım hem de aşırı basınca-sıcağa dayanıklılık sağlayacak , binbir güçlükle motorda ürettiğimiz gücün herhangi biryerden kaçmaması ve aktarma organlarına eksiksiz aktarılabilmesi için çok hayati görev yapacak parçalardır.
Atmosferik Besleme ;
Diğer bir güç alma yöntemi de atmosferik besleme (naturally aspirated yani kısaca "N/A") yöntemi ile sağlanabilir. Motorun ürettiği gücü , subap açılma-kapanma zamanlamaları ve açık kalma süreleri ile oynanarak arttırmak mümkündür. Bunun için temel kaynağımız , subap zamanlamalarını ayarlama görevini yerine


Stage1 uygulamaları için motorda kapsamlı bir değişim gerekli değildir. Standart bileşenler sağlıklı ise Stage1 egzantrikler sorunsuz kullanılabilirler. Sadece aracın beynine (ECU) müdahale edilmesi ve yeni motorun yeni karakterine uygun ayarlamaların yapılması gerekir. Motor iç bileşenlerini geliştirmek elbette ki yararlı işlemlerdir ancak Stage1 için şart değildir.

Stage2 uygulamaları , tıpkı "Turbo" ve "Supercharger" uygulamaları gibi muhakkak farklı geliştirmeleri gerekli kılar. Ancak bu geliştirmeler daha çok üst kapakta , yani subap-subap yayı ve şapkası gibi "zamanlama" parçalarına ilişkin olması yeterli olacaktır.
Stage3 ve üzeri uygulamalarda gerekli olan işlemler ise Stage1 ve2'de yapılması gerekenlerden başka , blok içi piston-kol-gömlek-yatak gibi geliştirmeler olacaktır.
N/A uygulamalarında , ilk olarak zamanlamalar üzerinden yol alınırken bir yandan da , -pistonların "sıkıştırma" yetenekleri arttırılır
-daha ince contalar sayesinde blok iç basıncının sıkıştırma-patlama esnasında daha da fazlalaşması sağlanır
Böylece alınacak olan verim sinerji etkisi ile daha da fazlalaştırılır. Özellikle Stage2 ve üzeri uygulamalarda yüksek sıkıştırmaya geçiş çok önemlidir.
İster aşırı besleme olsun isterse atmosferik beslensin , tüm bu uygulamaların , iyi bir ECU yazılımı ile desteklenmesi çok önemlidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder