ARABA DELİSİ...

7 Mart 2008

"Swap" denen şey...

Kelime karşılığı "değiştirmek" olan bu tabiri , otomobil camiasında genelde "mekanik" ünitelerin veya grupların değiştirilmesi olarak ele alabiliriz. İşin özünde , elimizdeki araca-modele ait olmayan bir parçayı , mevcut aracımıza entegre etme çalışması yatar. En popüler hali "motor" değişimi iken , şanzıman , akslar, direksiyon kutusu , elektronik sistemler gibi konularda da swap yapılmaktadır.
İngilizce kelimeler kullanmayı sevdiğim için değil de bu işlemin tam karşılığı olduğu için "swap" kelimesini kullanmayı sevdiğimi söylemek isterim. :)
Az önce de bahsettiğim gibi , en popüler haliyle motor swap işleminden biraz bahsedelim..
Motor swap'lamak (işin tüm teknik detaylarını ve zorluklarını şimdilik geçiyorum) tamamen hayalgücüne ve malzeme temin imkanlarına bağlıdır. Özellikle Amerikan otomobillerinde sıklıkla gerçekleştirilmektedir. Neredeyse tüm "Hot Rod" araçları orjinal motorları ile ilgisi bile olmayan türlü kabiliyette motorlarla gezmektedirler.
İşin çok basit bir mantığı var , mevcut motoru güçlendirmek için uğraşmaktansa doğal olarak güçlü bir motoru alıp takmak...
Doğal olarak , RWD (rear wheel drive-arkadan itişli) bir araca , yine RWD bir motor koymak nispeten kolaydır. Veya aynı şekilde FWD (front wheel drive-önden çekişli) bir araca FWD motor koymak ya da 4WD bir araca yine bir 4WD motor koymak da öyle. Ama işin en çarpıcı ve çılgın hali ise tabii ki FWD bir araca RWD motor koymak veya tek çeker bir aracı dört çeker hale getirmektir ki bu işlemler diğer iki örnekle yakından uzaktan ilgisi olmayan değişiklikler gerektirir. Bu işin de bir "extreme" hali yok mu peki? Tabii ki var.. Bir araca birden çok motor koymak.. (bunun ülkemizde de örneği var.. bkz.çift motorlu crx)
Swap konusunda (bir Japon-sever olduğum için) Amerikan araçlarını konu dışında tutup yazıma devam etmek istiyorum. Yoksa durup durup aklıma "corvette motoru takılmış civic" örnekleri geliyor ve tüm konsantrem kayboluyor.. İzleyelim mi? :) :)




Neyse.. Konumuza geri dönelim..
Son zamanlarda ülkemizde sportif kullanım adına popülaritesi dikkat çekici şekilde artan birkaç marka var ; Nissan,Honda,Subaru,Mitsubishi,Bmw,Mini ve Peugeot... Bu markalar , gerek performansları gerekse tuning ürünlerinin temin rahatlıkları ile çok yol aldılar.. Ancak konu "swap" işlemine geldiğinde ise tüm dünyada öne çıkan markalar ise Nissan ve Honda. Bu araçlar , kendi markaları altındaki diğer modellerin parçalarına , özellikle de motorlarına şaşırtıcı derecede uyum sağlıyorlar. Herhangi bi Honda Civic'e , Honda'nın herhangi bir FWD motorunu takabiliyorsunuz. Aynı durum Nissan 200sx için de geçerli. Ama ne yazık ki ülkemizdeki yasalar gereği bu sektör neredeyse hiç ilerleyemiyor. Faturalı olmadıktan sonra yurtdışından motor getirtseniz de ruhsata işletemiyorsunuz. Faturalı olsa da aracın orjinal motor hacminden %20 (oran konusunda yanlışım olabilir) fazla hacimli bir motor koyamıyorsunuz.
Şimdi "aracın şasisinin sağlam ve yeni gelecek güce dayanacak yapıda" olduğu varsayımı ile ,
gelelim işin teknik satırlarına ve "gerekenler-yapılacaklar" konularını basitçe sıralayalım ;


Motor
İsteklerinize uygun olarak temin edilecek olan bir bloğun üzerinde mutlaka olması gereken parçalar ; emme-egzoz manifoldları , distributor , yağ ve su pompaları , vites kutusu , debriyaj seti , tüm bağlantı kabloları (complete harness) olarak sıralanabilir. Motor ikinci el olacağı için , monte etmeden önce iğneden ipliğe söküp sağlığına bakmak ve bu aşamada kapsamlı olarak bu aşamada elden geçirmek çok mantıklı olacaktır.

Motor Kulakları
Araca özel olarak üretilirler. Her motorun şasi bağlantı kulakları farklıdır
ve araca monte edilirken farklı düzenlemeler gerektirebilir. Motor sağlığı
ve alınacak verim açısından çok önemli parçalardır. Çalışma esnasında sürekli olarak yerinde kıpırdamaya çalışan motorun bu hareketi ne çok fazla kısıtlanmalı ne de çok serbest bırakılmalıdır.


Akslar
Araca özel olarak üretilirler ve motorun ürettiği döndürme gücünü
tekerleklere ileten yegane parçalardır. Bu nedenle bu parçanın sağlıklı
ve kaliteli olması çok önemlidir. Araca uygunluğu konusunda birşey
söylemeye gerek yok çünkü elinizde yanlış parça varsa zaten uymayacaktır.

Beyin
Motorunuz enjeksiyonlu ise aracın motoruna ve sizin ihtiyacınıza uygun olan bir kontrol ünitesi mutlaka gereklidir. Bu hem sizin motorunuzun düzgün çalışmasına hem de bazı ayarlar ile oynayarak verimi (dolayısı ile gücü) arttırabilmenize olanak sağlayan ürünlerdir.

Bu "organ nakli" işlemi bittikten sonra da tüm güç arttırma çalışmalarında olması gereken diğer olmazsa olmaz müdahaleleri de yapmamız gerekiyor ;

Fren sistemi
Yeni motoru taktığınız aracınız zayıf bir araç ise mevcut fren sistemi , yeni performansa yetmeyecektir ve tehlikeli olacaktır. Aracınızın gücünü arttırıp daha da hızlandırmaya çalışırken bir yandan da onu durdurabilme gücünüzü de geliştirmelisiniz. İyi giden ama iyi duramayan bir otomobilin sizi karanlıktan başka bir yere götürmeyeceği aşikardır.



Süspansiyon sistemi ve lastikler
Swap işlemi , performans amaçlı yapıldığı için bir aracın iyi
yürüyebilmesinin ana şartı yere iyi basmasından geçer. Elinizdeki
yeni gücü yere en iyi aktarabilecek ve en uyumlu lastik-jant grubu ,
aracın yeryüzüne tek temas noktasıdır. Konunun ciddiyeti
ortada sanırım..
Diğer bir konu ise , aracın sürüş karakterini direkt olarak etkileyen
süspansiyon sistemidir. Amaca uygun amortisör-yay grubu ve yine
amaca uygun diğer ekipmanlar , aracınızın sağlıklı-verimli-güvenli
şekilde yol alabilmesini sağlayacaktır. Süspansiyon sistemi , yakıt
tüketimi , hızlanma , son sürat , fren kabiliyeti , güvenlik , konfor ,
yol tutuş ve dayanıklılık konularına direkt olarak etki eden olmazsa
olmaz bir bileşendir.

Şimdi de bu anlattıklarımı örnek bir video ile tamamlarsak sanıyorum herşey daha da anlaşılır olacaktır. Aşağıdaki videoda , Honda Civic Eg kasa bir araca , yine Honda'nın Ep3 kasa ve Fd2 kasa Civic TypeR modellerinde kullandığı k20a motorunun / 6 ileri şanzımanının swap aşamalarını ve cezbedici sonuçlarını görebilirsiniz. Keyifli seyirler dilerim...

5 Comments:

  • Kardeş Allah Tuttuğunu altın etsin demek geliyor içimden. Google ile aradığımızı bulmak için 1001 takla attığımız şu günlerde siteni hemen buldum ya. ne aradıysam var gibi sende ya.

    swap özellikle şuan aradığım. bazı şeyleri ararken öğrenmeye çalışırken forumlarda milletin vaktini çalıyoruz.

    By Anonymous wind of vw, at 3/28/2011  

  • Samimi yorumunuz için çok teşekkür ederim , epeydir blogu işlerim sebebiyle güncelleyemiyorum bu sebeple içerik biraz sabit kaldı kusuruma bakmayın. Aradığınız şeyleri bulabildiğinize çok sevindim.

    By Blogger Erhan YILMAZ, at 5/04/2011  

  • ilginç ve yardımcı bir yazı olmuş. şu aralar fiat bis bir araç almayı düşünüyorumda ona bu tarz neler yapabilirim diye bir araştırma içine girmiştim yazı açıklayıcı oldu teşekkürler

    By Blogger Tanju ARDA, at 10/10/2011  

  • Tanju bey ,
    Fiat Bis üzerine düşündüğünüz proje ile ilgili detayları bilemememle birlikte , eğer o kasaya güçlü bir motor atmayı düşünüyorsanız 600cc civarı racing motosiklet motorlarını önerebilirim. Ancak hedef kasanızın her şekilde ciddi süspansiyon ve fren sistemi modifikasyonuna ihtiyacı olacağı aşikardır.
    Kolay gelsin.

    By Blogger Erhan YILMAZ, at 10/18/2011  

  • Gerçekten çok sağolun swapta her şey burada :)

    By Anonymous Tolga JDM, at 11/09/2011  

Yorum Gönder

<< Home