Yaza girerken...
Pek çok otomobil dergisinde bu gibi başlıklara aşinasınız biliyorum.. Herkes yaza girerken ve keza kışa girerken de otomobiline neler yapması gerektiğini az çok bilir.. Ama hangimiz bunları eksiksiz yerine getiririz? Ben size burada "şunu yapın , bunu edin" gibi klişe cümleler yazmayacağım. Sizlere , kendi kendinize yapabileceğiniz basit hazırlıklardan bahsetmek istiyorum... Ve bunları sadece yaza girerken değil , vakit bulduğunuz her zaman yapmanızı tavsiye ederim.
Kontrol ve müdahale noktalarını ana başlıklar olarak ele alırsak ;
-Motor bakımı
-Klima
-Frenler
-Tekerlekler ve jantlar
-Aracın boyası
-Silecekler (gülmeyin , basit ama çok önemli bir konu)
-Egzoz
Motor bakımı ;
Belirli periyodik zamanlarda yapılması gerekenleri hepimiz biliyoruz. Ama benim size tavsiyem şudur ki , aracınızı dinleyin ve gözleyin. Peki nasıl dinlemek gerek? Önce içeriden dinleyin. Araç rölantide ve camlar , müzik sistemi ve havalandırma kapalı iken motorunuzdan gelen sesleri dinleyin. Normal dışı sesler varsa duyamamanız için hiçbir neden yok. Bu normal dışı sesler genelde uğuldama , bir çarpma veya sürtme sesi şeklinde duyulur. Daha sonra camları açın. Bu durum , aracın içine yansımadan izole olan sesleri duymanızı sağlar. Hatta her iki yanınızda da size yakın park etmiş başka araçlar veya duvar , saksı vs.. varsa , olası sesler bu nesnelere çarpıp size doğru geleceği için daha verimli bir dinleme yapabilirsiniz. Sonrasında aracınızdan inin ve motor kaputunu açın. Burada bir duman veya koku olup olmadığını gözlemleyin. Bir miktar motora yakınlaşarak dinlemeye devam edin. Herşey yolunda ise bu kez aracınızı hareket ettirin ve başka bir bölgeye park edin. Sonra bütün gece park halinde kaldığı eski yerine gidin ve zemini inceleyin. Yere damlamış bir sıvı var mı? Eğer bir leke varsa , farklı yerlere park edip farklı zamanlarda lekelerin oluşumlarını takip edin. Ve tabii ki doğruca ustanızın yanına gidin.
Klima ;
Bu konuda yapabileceğiniz şey , klimanızı sadece yazın değil , kışın da (tabii ki sıcağa ayarlayarak) birkaç kez kullanıp , klima soğutma gazının sistemde devirdaimini sağlamanızdır. Bir sonraki adım olarak aracınızın polen filtresinin takıldığı yeri (araç el kitabından) öğrenin. Genelde yolcu tarafı torpido gözü etrafındadır ve ulaşılması-yerinden çıkarılması pratiktir. Arada bu filtreyi çıkarıp silkeleyerek temizleyin ve kirlenmişse mutlaka yenileyin. Kirli bir filtreden hava düzgün bir verimde emilemeyeceği için klima soğutma / ısıtma performansınız düşecektir.
Frenler ;
Fren disklerinizi inceleyin. Her frenlemede , basitçe fren balataları bu diski silmektedirler. Diskinizin üzerinde "düzenli ve temiz " bir görünüm olmalıdır. Diskin tamamının nalatalar tarafından eşit ve düzgün şekilde silinmiş olması gerekmektedir. Diskin üzerinde derin çizikler olmamalıdır. Çiziklerin nedeni genelde balatadan kaynaklanır ve değiştirilmesi gereklidir. Diskin düzensiz silinmiş görünümü de ya diskin yamulmuş olmasından veya o tekerlekteki fren merkezinden kaynaklanmaktadır. Böyle durumlarda işin uzmanına başvurun ve değişimlerde mutlaka kaliteli malzemeler kullanın.
Tekerlekler ve jantlar ;
Tekerleklerin sırt desenlerini inceleyin. Tüm sırt yüzeyinin eşit aşınmış olması gereklidir. Lastik sırtında bazı bölgeler temiz , bazı bölgeler kirli ise , kirli yüzeyler yere basmıyor demektir. Rot ayarına ihtiyacınız vardır.
Dört lastiğinizin de "diş derinlikleri"ni karşılaştırın. Olması gereken derinlik en az 1,6 mm'dir. Bu seviyeye düşmüş bir lastiğin mutlaka değiştirilmesi gereklidir. Tavsiyem 3,0 mm'nin altına inmemenizdir. Elinizde bunu ölçmek için bir araç yoksa , bir tornavida veya anahtar ucunu bu dişlerin arasına sokup derinlik mesafesini işaretlemeniz ve dört lastiğinizi de karşılaştırmanız gereklidir. Bu şekilde hiç olmazsa düzenli-dengeli aşınma durumunu kontrol edebilirsiniz.
Aracın çekiş gücünün olduğu tekerlekler genelde daha çabuk aşınır , bu yüzden belirli dönemlerde lastikleri ön-arka olarak yer değiştirmek mantıklı bir harekettir.
Jant konusuna gelince , aracı kriko ile kaldırın ve elinize bir tornavida alın. Tornavidayı jantın kenarına neredeyse değecek şekilde sabit tutun ve diğer elinizle de tekerleği hızlıca döndürün. Jant , tornavidaya arada bir sürtüyorsa muhtemelen jantlarınız eğilmiştir. Mutlaka işin ehline danışın.
Aracın boyası ;
Hemen hemen tüm supermarketlerde artık bir otomotiv bölümü var. Buradan bütçenize uygun bir cila alın. Cila ne kadar sıvı ise uygulaması o kadar kolay olacaktır. Gölgede veya güneşsiz bir havada aracınızı itinayla cilalayın. Bu en fazla birkaç saatinizi alacak ama aylarca aracınızın boyası korunmuş olacaktır.
Silecekler ;
Sileceklerin lastikleri , hemen her yerde bulabileceğiniz ve oldukça ucuz ürünlerdir. Bütün kış zorlu koşullarda çalışan bu kauçuk lastikler artık yorulmuş ve silme kabiliyetlerini kaybetmişlerdir. Aracınızın silecek ölçülerine uygun ölçülerde bir takım silecek lastiği satın alın. Merak etmeyin montajı oldukça kolaydır. Arada sabunlu bir bez ile silecek lastiklerini silmeniz de kauçuğunu yumuşatacağı için , kullanım ömrünü uzatacaktır. Basit ama işe yarar bir yöntem...
Egzoz ;
Bütün kış boyunca ıslanan egzoz sistemi , paslanmış , çürümüş , delinmiş ve darbelerle ezilmiş olabilir. Bir lift bulup egzoz sistemindeki olası ezikleri incelemenizi tavsiye ederim. Bundan başka daha pratik olarak , aracınız çalışır halde iken yanına eğilin ve altında bir "kaçak" sesi , bir "tıslama" var mı diye dinleyin. Mümkünse daha önce belirttiğim gibi bir duvarın yanında veya başka bir aracın yanında bu dinlemeyi yapın. Arada gaza da basarak dinlemeyi gerçekleştirin. Daha sonra aracın arkasına geçin ve arka susturucunuzu da dinleyin. Bu arada çıkan dumanı izleyin ve koklayın. Dumanın renksiz olması ve benzin kokmaması (veya az kokması) gerekmektedir. Kafanıza takılan bir durum var ise derhal işin uzmanına başvurun.
Bunlar en basit şekilde otomobilinizle "ilgilenmeniz" için yeterlidir. Tabii ki uzman yardımı almak her zaman için tavsiyemdir ama sahibi olduğunuz aracı "dinleyebilmek" ve "gözleyebilmek" , bilinçli bir sürücünün her daim yapması gereken faaliyetlerdir.
Kendinize ve aracınıza iyi bakın..
Kontrol ve müdahale noktalarını ana başlıklar olarak ele alırsak ;
-Motor bakımı
-Klima
-Frenler
-Tekerlekler ve jantlar
-Aracın boyası
-Silecekler (gülmeyin , basit ama çok önemli bir konu)
-Egzoz
Motor bakımı ;
Belirli periyodik zamanlarda yapılması gerekenleri hepimiz biliyoruz. Ama benim size tavsiyem şudur ki , aracınızı dinleyin ve gözleyin. Peki nasıl dinlemek gerek? Önce içeriden dinleyin. Araç rölantide ve camlar , müzik sistemi ve havalandırma kapalı iken motorunuzdan gelen sesleri dinleyin. Normal dışı sesler varsa duyamamanız için hiçbir neden yok. Bu normal dışı sesler genelde uğuldama , bir çarpma veya sürtme sesi şeklinde duyulur. Daha sonra camları açın. Bu durum , aracın içine yansımadan izole olan sesleri duymanızı sağlar. Hatta her iki yanınızda da size yakın park etmiş başka araçlar veya duvar , saksı vs.. varsa , olası sesler bu nesnelere çarpıp size doğru geleceği için daha verimli bir dinleme yapabilirsiniz. Sonrasında aracınızdan inin ve motor kaputunu açın. Burada bir duman veya koku olup olmadığını gözlemleyin. Bir miktar motora yakınlaşarak dinlemeye devam edin. Herşey yolunda ise bu kez aracınızı hareket ettirin ve başka bir bölgeye park edin. Sonra bütün gece park halinde kaldığı eski yerine gidin ve zemini inceleyin. Yere damlamış bir sıvı var mı? Eğer bir leke varsa , farklı yerlere park edip farklı zamanlarda lekelerin oluşumlarını takip edin. Ve tabii ki doğruca ustanızın yanına gidin.
Klima ;
Bu konuda yapabileceğiniz şey , klimanızı sadece yazın değil , kışın da (tabii ki sıcağa ayarlayarak) birkaç kez kullanıp , klima soğutma gazının sistemde devirdaimini sağlamanızdır. Bir sonraki adım olarak aracınızın polen filtresinin takıldığı yeri (araç el kitabından) öğrenin. Genelde yolcu tarafı torpido gözü etrafındadır ve ulaşılması-yerinden çıkarılması pratiktir. Arada bu filtreyi çıkarıp silkeleyerek temizleyin ve kirlenmişse mutlaka yenileyin. Kirli bir filtreden hava düzgün bir verimde emilemeyeceği için klima soğutma / ısıtma performansınız düşecektir.
Frenler ;
Fren disklerinizi inceleyin. Her frenlemede , basitçe fren balataları bu diski silmektedirler. Diskinizin üzerinde "düzenli ve temiz " bir görünüm olmalıdır. Diskin tamamının nalatalar tarafından eşit ve düzgün şekilde silinmiş olması gerekmektedir. Diskin üzerinde derin çizikler olmamalıdır. Çiziklerin nedeni genelde balatadan kaynaklanır ve değiştirilmesi gereklidir. Diskin düzensiz silinmiş görünümü de ya diskin yamulmuş olmasından veya o tekerlekteki fren merkezinden kaynaklanmaktadır. Böyle durumlarda işin uzmanına başvurun ve değişimlerde mutlaka kaliteli malzemeler kullanın.
Tekerlekler ve jantlar ;
Tekerleklerin sırt desenlerini inceleyin. Tüm sırt yüzeyinin eşit aşınmış olması gereklidir. Lastik sırtında bazı bölgeler temiz , bazı bölgeler kirli ise , kirli yüzeyler yere basmıyor demektir. Rot ayarına ihtiyacınız vardır.
Dört lastiğinizin de "diş derinlikleri"ni karşılaştırın. Olması gereken derinlik en az 1,6 mm'dir. Bu seviyeye düşmüş bir lastiğin mutlaka değiştirilmesi gereklidir. Tavsiyem 3,0 mm'nin altına inmemenizdir. Elinizde bunu ölçmek için bir araç yoksa , bir tornavida veya anahtar ucunu bu dişlerin arasına sokup derinlik mesafesini işaretlemeniz ve dört lastiğinizi de karşılaştırmanız gereklidir. Bu şekilde hiç olmazsa düzenli-dengeli aşınma durumunu kontrol edebilirsiniz.
Aracın çekiş gücünün olduğu tekerlekler genelde daha çabuk aşınır , bu yüzden belirli dönemlerde lastikleri ön-arka olarak yer değiştirmek mantıklı bir harekettir.
Jant konusuna gelince , aracı kriko ile kaldırın ve elinize bir tornavida alın. Tornavidayı jantın kenarına neredeyse değecek şekilde sabit tutun ve diğer elinizle de tekerleği hızlıca döndürün. Jant , tornavidaya arada bir sürtüyorsa muhtemelen jantlarınız eğilmiştir. Mutlaka işin ehline danışın.
Aracın boyası ;
Hemen hemen tüm supermarketlerde artık bir otomotiv bölümü var. Buradan bütçenize uygun bir cila alın. Cila ne kadar sıvı ise uygulaması o kadar kolay olacaktır. Gölgede veya güneşsiz bir havada aracınızı itinayla cilalayın. Bu en fazla birkaç saatinizi alacak ama aylarca aracınızın boyası korunmuş olacaktır.
Silecekler ;
Sileceklerin lastikleri , hemen her yerde bulabileceğiniz ve oldukça ucuz ürünlerdir. Bütün kış zorlu koşullarda çalışan bu kauçuk lastikler artık yorulmuş ve silme kabiliyetlerini kaybetmişlerdir. Aracınızın silecek ölçülerine uygun ölçülerde bir takım silecek lastiği satın alın. Merak etmeyin montajı oldukça kolaydır. Arada sabunlu bir bez ile silecek lastiklerini silmeniz de kauçuğunu yumuşatacağı için , kullanım ömrünü uzatacaktır. Basit ama işe yarar bir yöntem...
Egzoz ;
Bütün kış boyunca ıslanan egzoz sistemi , paslanmış , çürümüş , delinmiş ve darbelerle ezilmiş olabilir. Bir lift bulup egzoz sistemindeki olası ezikleri incelemenizi tavsiye ederim. Bundan başka daha pratik olarak , aracınız çalışır halde iken yanına eğilin ve altında bir "kaçak" sesi , bir "tıslama" var mı diye dinleyin. Mümkünse daha önce belirttiğim gibi bir duvarın yanında veya başka bir aracın yanında bu dinlemeyi yapın. Arada gaza da basarak dinlemeyi gerçekleştirin. Daha sonra aracın arkasına geçin ve arka susturucunuzu da dinleyin. Bu arada çıkan dumanı izleyin ve koklayın. Dumanın renksiz olması ve benzin kokmaması (veya az kokması) gerekmektedir. Kafanıza takılan bir durum var ise derhal işin uzmanına başvurun.
Bunlar en basit şekilde otomobilinizle "ilgilenmeniz" için yeterlidir. Tabii ki uzman yardımı almak her zaman için tavsiyemdir ama sahibi olduğunuz aracı "dinleyebilmek" ve "gözleyebilmek" , bilinçli bir sürücünün her daim yapması gereken faaliyetlerdir.
Kendinize ve aracınıza iyi bakın..
Etiketler: araç bakımı
0 Comments:
Yorum Gönder
<< Home