Adrenalin tatmin yöntemleri...
Daha önceki "adrenalin" ile ilgili yazımda adrenalinimizi tatmin edebilmek için öncelikle yapılması "mutlak-şart" olan konulara değinmiştim. Şimdi sırada , bu şartları yerine getirdikten sonra , adrenalin tatmin yöntemleri arasından seçim yapmaya geldi. Hazırlık ve katılım bütçeleri gözönüne alındığında en kolayından başlayarak açıklamaya çalışacağım ;
Karting (Go kart) ;
Farklı ebat ve motor güçlerine göre bütçeleri değişen go kart araçları , otomobil sporlarının tartışmasız temeli , yani "anaokulu"dur. Asfalt yarışları ve off-road (asfalt dışı arazi) yarışları için geliştirilen iki farklı tür go kart bulunmaktadır. Yarış ve bakım maliyetleri ve tabii ki araç bedeli olarak ele alındığında küçük denilebilecek bütçelerle gerçekleştirilebilmektedir. Araçların oldukça hafif oluşu , yerden çok az yüksekte oturma konumu ve yol tutuş özellikleri bakımından çok ama çok fazla sürüş zevki veren , aşırı hızlara çıkmamasına rağmen sürat duygusunu fazlasıyla hissettiren bu spor için mutlaka "kapalı-özel pist"lere ihtiyacınız olacaktır. Eğer ki araç satın alıp profesyonel olarak yarışmak yerine hobi olarak ilgilenmek isterseniz de , pek çok farklı şehirde yeteri sayıda açılmış olan özel karting pistleri sizin için doğru adres olacaktır. Araçları kiralayabileceğiniz ve belirli bir süre pistte özgürce turlayabileceğiniz bu işletmelerden en fazla zevki , kalabalık grubunuzla düzenleyeceğiniz organizasyonlarla alacağınızı söyleyebilirim.
Drag (Kalkış yarışı) ;
Katılan araçların özelliklerine göre farklı kategorilere ayrılarak düzenlenen bu yarış tipinde , genelde dünya standardı olan 400 metre (çeyrek mil) uzunluğunda birbirine paralel ve dümdüz iki asfalt kulvar bulunur. Amaç , start çizgisinde bekleyen iki aracın da yeşil ışıkla beraber kalkış yapıp , bitiş çizgisini rakibinden önce geçmeye çalışmasından ibarettir. Burada aracın motor gücü ve hızlanma yeteneğinin yanısıra , sürücünün reaksiyon zamanı , debriyaj-gaz pedalı hassasiyeti , aracını kontrol edebilme yeteneği gibi unsurlar çok fazla ön plandadır. Araçlar farklı özelliklere göre kategorilendirilir. Bunlar kabaca şu şekildedir ;
Motor hacimlerine göre sınıflandırma (1.600cc altı , 1.600cc-2.000cc arası gibi)
Aktarma sistemlerine göre (4 çekişli , 2 çekişli gibi)
Motor besleme sistemlerine göre (aşırı besleme veya atmosferik besleme gibi)
Yakıt sistemlerine göre (standart yakıt , alkol , methanol gibi)
Bu gibi bir sınıflandırma neticesinde , aracınıza denk olması muhtemel rakiplerle eşleşip kalkacağınız için çekişme daha da güzel bir hal almaktadır. Yarışan araçlar hiçbir şekilde birbirlerinin yoluna çıkmayacakları ve temas etmeyecekleri için rakip araçtan kaynaklanacak bir tehlike çok çok azdır. (Tabii ki kulvarlar bariyerle ayrılmışsa)
Bu yarış tipinde de tavsiyem , kulvarları ayrılmış ve seyirci güvenliği sağlanmış organizasyonlara katılmanız yönündedir.
Pist yarışları ;
Bu başlık altında pek çok konu bulunmaktadır. Formula1 , Nascar , Binek otomobiller şampiyonası , tek marka kupaları , Dtm ilk aklıma gelenler. Türkiye'de bunlardan hangilerine katılabiliriz diye sorarsak seçeneklerimiz azalıyor. Kendi hazırlayacağınız otomobil ile katılabileceğiniz yarış şekli , Türkiye Pist Şampiyonasıdır. Ama daha farklı şekilde , tek marka kupaları oldukça popüler. Honda TypeR cup , Seat cup gibi organizasyonlarda siz belirli bir katılım bedeli ödeyerek sezon boyunca organizasyonun bir aracını kiralamış oluyorsunuz. Sıfırdan araç hazırlamaktan çok daha ucuz bir yol tabii ki. Üstelik bu tür tek marka yarışlarında tüm araçların motor güçleri ve ağırlıkları birbirlerine eşitlendiği için yarış tamamen pilotaja bağlı olarak şekilleniyor.
Pist yarışları konusu , hangi alt dalında olursa olsun bireysel olarak finanse edilmesi çoğumuz için güç olan bir kategoridir. Bu noktada eğer yeteneğinize güveniyorsanız , bir yarış takımına dahil olabilmek için çabalamalı ve profesyonel şekilde yarışabilmek için kendinizi beğendirebilmelisiniz.
Bunun için de en mantıklı ve kolay yol , karting veya tek marka kupalarına katılarak isminizi duyurmaya çalışmaktır.
Rally ;
Belirli bir pistte turlayarak yapılmayan , özel hazırlanmış yolları olmayan , doğa ile daha iç içe bir yarış şeklidir. Asfalt , çamur , toz , toprak , yağmur , kar , buz gibi farklı yol koşullarında yapılan bu "doğal" yarışlar , bir pist içinde olmadığı için "etap"lar halinde organize edilirler. Önceden güvenlik tedbirleri alınmış , trafiğe kapatılmış ve seyirci güvenliği mümkün olduğunca sağlanmış etaplarda birkaç dakika ara ile start alan araçlar , yarış boyunca toplam etap zamanlarına göre sıralanırlar. Etap içinde , pist yarışlarında olduğu gibi tampon tampona mücadele olmaz. Mücadele sadece zamana ve doğa koşullarına karşı yapılır. Belirli bir pisti ve tabii ki de tribünleri olmadığı için izleyici olmak nispeten daha zordur. Ama sürücü olmanın tadı bambaşkadır.
Rally'lerde de birkaç farklı kategori vardır. Bunlar da , standart sayılabilecek araçları kapsayan Grup N , standart dışı özel üretim 4 çekişli araçları kapsayan WRC , tek çekişli özel üretimleri kapsayan JWRC (junior wrc) gibi farklı sınıflandırmalara göre ayrılmıştır.
Bu yarış şekli de oldukça maliyetli olduğundan , bir yarış takımına dahil olmaya çalışmak en doğru yöntemdir.
Off road ;
4 tekerlekten çekişli arazi araçları ile , özel bir parkurda zamana karşı yapılan bir "zorlu arazide ilerleyebilme" yarışıdır. Parkur özel olduğu için , çukurlar , tepeler , yamaçlar , su geçişleri gibi zorlu koşulları içermekte ve normal araçlarla imkansız hatta yaya olarak bile ilerlemenin güç olduğu coğrafi özelliklerdedir. İki farklı tarzda yapılmaktadır. Bunlar , tampon tampona yarışlar ve zamana karşı yarışlardır. Zamana karşı olan yarışlarda yüksek sürat olmadan , belirlenen güzergahtaki engelleri aşarak kontrol noktalarına ulaşılır. Parkur içinde , renkli şeritler ve tahta kazıklarla belirlenen bir güzergah bulunmaktadır ve bu tespit malzemelerine dokunmadan etabı tamamlamak gerekmektedir. Her dokunuş , ceza puanı olarak parkur süresine eklenir. Araç kullanma tekniğinin ve araç yol tutuş kabiliyetinin sınırlarında gezinilmektedir.
İkinci tür tarış olan tampon tampona mücadelede ise , belirli bir parkurda rakip araçlarla birliklte belirli sayıda tur atılır. Çarpışmalar kaçınılmazdır ve abartılmadığı sürece de kural dışı değildir. Amaç hem zorlu yol koşullarına adapte olmak hem de rakipleri parkur içinde geçebilmektir. Heyecan ve tabii ki de adrenalin üst seviyededir.
Hangi tarz off-road yarışı yapılırsa yapılsın tepeden tırnağa kirlenmeniz garantidir...
Motorsporlanının hangi türü seçilirse seçilsin , eğer ki kurallara uyarsanız tehlikelerden uzak durmuş olursunuz. Bu nedenle yasal organizasyonlar veya profesyonel etkinlikler haricinde herhangi bir oluşuma katılmamanızı , tüm güvenlik tedbirlerini eksiksiz yerine getirmenizi önemle hatırlatır , bol heyecanlı zamanlar geçirmenizi dilerim...
Detaylı bilgi için birkaç adres ;
Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu
İstanbul Motor Sporları Kulübü
İstanbul Off Road Kulübü
Karting (Go kart) ;
Farklı ebat ve motor güçlerine göre bütçeleri değişen go kart araçları , otomobil sporlarının tartışmasız temeli , yani "anaokulu"dur. Asfalt yarışları ve off-road (asfalt dışı arazi) yarışları için geliştirilen iki farklı tür go kart bulunmaktadır. Yarış ve bakım maliyetleri ve tabii ki araç bedeli olarak ele alındığında küçük denilebilecek bütçelerle gerçekleştirilebilmektedir. Araçların oldukça hafif oluşu , yerden çok az yüksekte oturma konumu ve yol tutuş özellikleri bakımından çok ama çok fazla sürüş zevki veren , aşırı hızlara çıkmamasına rağmen sürat duygusunu fazlasıyla hissettiren bu spor için mutlaka "kapalı-özel pist"lere ihtiyacınız olacaktır. Eğer ki araç satın alıp profesyonel olarak yarışmak yerine hobi olarak ilgilenmek isterseniz de , pek çok farklı şehirde yeteri sayıda açılmış olan özel karting pistleri sizin için doğru adres olacaktır. Araçları kiralayabileceğiniz ve belirli bir süre pistte özgürce turlayabileceğiniz bu işletmelerden en fazla zevki , kalabalık grubunuzla düzenleyeceğiniz organizasyonlarla alacağınızı söyleyebilirim.
Drag (Kalkış yarışı) ;
Katılan araçların özelliklerine göre farklı kategorilere ayrılarak düzenlenen bu yarış tipinde , genelde dünya standardı olan 400 metre (çeyrek mil) uzunluğunda birbirine paralel ve dümdüz iki asfalt kulvar bulunur. Amaç , start çizgisinde bekleyen iki aracın da yeşil ışıkla beraber kalkış yapıp , bitiş çizgisini rakibinden önce geçmeye çalışmasından ibarettir. Burada aracın motor gücü ve hızlanma yeteneğinin yanısıra , sürücünün reaksiyon zamanı , debriyaj-gaz pedalı hassasiyeti , aracını kontrol edebilme yeteneği gibi unsurlar çok fazla ön plandadır. Araçlar farklı özelliklere göre kategorilendirilir. Bunlar kabaca şu şekildedir ;
Motor hacimlerine göre sınıflandırma (1.600cc altı , 1.600cc-2.000cc arası gibi)
Aktarma sistemlerine göre (4 çekişli , 2 çekişli gibi)
Motor besleme sistemlerine göre (aşırı besleme veya atmosferik besleme gibi)
Yakıt sistemlerine göre (standart yakıt , alkol , methanol gibi)
Bu gibi bir sınıflandırma neticesinde , aracınıza denk olması muhtemel rakiplerle eşleşip kalkacağınız için çekişme daha da güzel bir hal almaktadır. Yarışan araçlar hiçbir şekilde birbirlerinin yoluna çıkmayacakları ve temas etmeyecekleri için rakip araçtan kaynaklanacak bir tehlike çok çok azdır. (Tabii ki kulvarlar bariyerle ayrılmışsa)
Bu yarış tipinde de tavsiyem , kulvarları ayrılmış ve seyirci güvenliği sağlanmış organizasyonlara katılmanız yönündedir.
Pist yarışları ;
Bu başlık altında pek çok konu bulunmaktadır. Formula1 , Nascar , Binek otomobiller şampiyonası , tek marka kupaları , Dtm ilk aklıma gelenler. Türkiye'de bunlardan hangilerine katılabiliriz diye sorarsak seçeneklerimiz azalıyor. Kendi hazırlayacağınız otomobil ile katılabileceğiniz yarış şekli , Türkiye Pist Şampiyonasıdır. Ama daha farklı şekilde , tek marka kupaları oldukça popüler. Honda TypeR cup , Seat cup gibi organizasyonlarda siz belirli bir katılım bedeli ödeyerek sezon boyunca organizasyonun bir aracını kiralamış oluyorsunuz. Sıfırdan araç hazırlamaktan çok daha ucuz bir yol tabii ki. Üstelik bu tür tek marka yarışlarında tüm araçların motor güçleri ve ağırlıkları birbirlerine eşitlendiği için yarış tamamen pilotaja bağlı olarak şekilleniyor.
Pist yarışları konusu , hangi alt dalında olursa olsun bireysel olarak finanse edilmesi çoğumuz için güç olan bir kategoridir. Bu noktada eğer yeteneğinize güveniyorsanız , bir yarış takımına dahil olabilmek için çabalamalı ve profesyonel şekilde yarışabilmek için kendinizi beğendirebilmelisiniz.
Bunun için de en mantıklı ve kolay yol , karting veya tek marka kupalarına katılarak isminizi duyurmaya çalışmaktır.
Rally ;
Belirli bir pistte turlayarak yapılmayan , özel hazırlanmış yolları olmayan , doğa ile daha iç içe bir yarış şeklidir. Asfalt , çamur , toz , toprak , yağmur , kar , buz gibi farklı yol koşullarında yapılan bu "doğal" yarışlar , bir pist içinde olmadığı için "etap"lar halinde organize edilirler. Önceden güvenlik tedbirleri alınmış , trafiğe kapatılmış ve seyirci güvenliği mümkün olduğunca sağlanmış etaplarda birkaç dakika ara ile start alan araçlar , yarış boyunca toplam etap zamanlarına göre sıralanırlar. Etap içinde , pist yarışlarında olduğu gibi tampon tampona mücadele olmaz. Mücadele sadece zamana ve doğa koşullarına karşı yapılır. Belirli bir pisti ve tabii ki de tribünleri olmadığı için izleyici olmak nispeten daha zordur. Ama sürücü olmanın tadı bambaşkadır.
Rally'lerde de birkaç farklı kategori vardır. Bunlar da , standart sayılabilecek araçları kapsayan Grup N , standart dışı özel üretim 4 çekişli araçları kapsayan WRC , tek çekişli özel üretimleri kapsayan JWRC (junior wrc) gibi farklı sınıflandırmalara göre ayrılmıştır.
Bu yarış şekli de oldukça maliyetli olduğundan , bir yarış takımına dahil olmaya çalışmak en doğru yöntemdir.
Off road ;
4 tekerlekten çekişli arazi araçları ile , özel bir parkurda zamana karşı yapılan bir "zorlu arazide ilerleyebilme" yarışıdır. Parkur özel olduğu için , çukurlar , tepeler , yamaçlar , su geçişleri gibi zorlu koşulları içermekte ve normal araçlarla imkansız hatta yaya olarak bile ilerlemenin güç olduğu coğrafi özelliklerdedir. İki farklı tarzda yapılmaktadır. Bunlar , tampon tampona yarışlar ve zamana karşı yarışlardır. Zamana karşı olan yarışlarda yüksek sürat olmadan , belirlenen güzergahtaki engelleri aşarak kontrol noktalarına ulaşılır. Parkur içinde , renkli şeritler ve tahta kazıklarla belirlenen bir güzergah bulunmaktadır ve bu tespit malzemelerine dokunmadan etabı tamamlamak gerekmektedir. Her dokunuş , ceza puanı olarak parkur süresine eklenir. Araç kullanma tekniğinin ve araç yol tutuş kabiliyetinin sınırlarında gezinilmektedir.
İkinci tür tarış olan tampon tampona mücadelede ise , belirli bir parkurda rakip araçlarla birliklte belirli sayıda tur atılır. Çarpışmalar kaçınılmazdır ve abartılmadığı sürece de kural dışı değildir. Amaç hem zorlu yol koşullarına adapte olmak hem de rakipleri parkur içinde geçebilmektir. Heyecan ve tabii ki de adrenalin üst seviyededir.
Hangi tarz off-road yarışı yapılırsa yapılsın tepeden tırnağa kirlenmeniz garantidir...
Motorsporlanının hangi türü seçilirse seçilsin , eğer ki kurallara uyarsanız tehlikelerden uzak durmuş olursunuz. Bu nedenle yasal organizasyonlar veya profesyonel etkinlikler haricinde herhangi bir oluşuma katılmamanızı , tüm güvenlik tedbirlerini eksiksiz yerine getirmenizi önemle hatırlatır , bol heyecanlı zamanlar geçirmenizi dilerim...
Detaylı bilgi için birkaç adres ;
Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu
İstanbul Motor Sporları Kulübü
İstanbul Off Road Kulübü
0 Comments:
Yorum Gönder
<< Home